پودر تالک

پودر تالک

تالک خالص و سنگ حاوی تالک از زمین استخراج می‌شود. تالک از منیزیم، سیلیکون، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. خواص فیزیکی تالک، آن را به یکی از نرم‌ترین مواد معدنی طبیعی تبدیل کرده است. تالک به اندازه ذرات مختلف، آسیاب می‌شود و بهترین تالک در لوازم آرایشی، دارویی و برخی از محصولات غذایی استفاده می‌شود.

کاربردهای صنعتی مختلفی از ماده تالک وجود دارد؛ زیرا تالک یک ماده معدنی مهم برای تولیدات مختلف به‌ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی است. در ادامه قرار است به‌ طور مفصل درباره انواع تالک و خرید تالک با هم صحبت کنیم.

سنگ تالک چه اشکالی دارد؟

 

دو نوع رایج تالک عبارت‌اند از:

  • سنگ صابون: سنگ صابون به‌طور گسترده در ساخت زیورآلات و اشیاء دیگر استفاده می‌شود. استفاده از سنگ صابون در مجسمه‌ها، کاسه‌ها، سینک‌ها و اجاق‌ها به صدها سال قبل برمی‌گردد.
  • پودر تالک: هنگامی که تالک به‌صورت پودر خرد می‌شود به آن «پودر تالک» می‌گویند. بیشتر مردم با پودر تالک آشنا هستند؛ زیرا در پودر بچه، پودر پا، پودرهای آرایشی و پودرهای کمک‌های اولیه استفاده می‌شود. این ماده خاصیت جذب روغن، بو و رطوبت را دارد و خاصیت روان کنندگی‌اش به پوست احساس قابض می‌دهد.

تالک چگونه تشکیل می‌شود؟

 

این کانی همه‌کاره بیشتر در سنگ‌های دگرگونی یافت می‌شود و توسط دو فرآیند تشکیل می‌شود:

  • یکی، زمانی که آب گرم منیزیم محلول را حمل می‌کند و سیلیس با سنگ مرمرهای دولومیتی واکنش می‌دهد.
  • دوم، مایعات فعال شیمیایی با دونیت و سرپانتین در یک محیط گرم برهم کنش می‌کنند و تالک را تشکیل می‌دهند.

تالک در اکثر نقاط جهان تشکیل می‌شود اما بیشتر در چین، هند، پاکستان، فرانسه، برزیل، ایالات متحده و فنلاند است.

تالک چگونه استخراج و پردازش می‌شود؟

 

معدن تالک بیشتر در چاله‌های روباز است و در محیط‌ها استخراج می‌شود. سنگ حفاری و انفجار باعث خرد شدن مواد معدنی می‌شود. استخراج این ماده معدنی آسان نیست؛ زیرا باید دقت زیادی کرد که تالک با سایر مواد معدنی آلوده نشود.

بعد از استخراج مرحله بعدی «پردازش» است. در این مرحله تالک به آسیاب‌ها برده می‌شود و در آنجا خرد می‌شوند و ناخالصی‌ها توسط فرآیندی به نام شناورسازی کف یا پردازش مکانیکی از بین می‌روند. اندازه، روشنایی و سایر خواص تالک با توجه به نیاز مشتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

کاربردهای صنعتی تالک چیست؟

 

تالک مشهد یکی از کانی‌های چند وجهی است که تالک کاربردهای صنعتی مختلفی دارد. در اینجا برخی از کاربردهای صنعتی حیاتی تالک آورده شده است:

·کاربرد تالک در صنعت پلاستیک

 

یکی از رایج‌ترین کاربردهای تالک در صنعت پلاستیک است. تالک یک پرکننده عالی در صنعت پلاستیک می‌باشد. محصولات پلاستیکی مانند پلی پروپیلن، وینیل، پلی اتیلن، نایلون و پلی استر به دلیل وجود «تالک» سفتی خود را به دست می‌آورند. افزودن آن به پلاستیک به‌عنوان پرکننده به آن اجازه می‌دهد تا در برابر حرارت مقاوم شود.

· استفاده از تالک در صنعت سرامیک

 

تالک به‌طور گسترده در تولید محصولات سرامیکی استفاده می‌شود. محصولات سرامیکی مانند وسایل حمام، کاشی، سفال و ظروف غذاخوری از این ماده به‌عنوان پرکننده استفاده می‌کنند. تالک، استحکام محصول را افزایش داده و ظاهر کاملی به آن می‌بخشد.

· تالک در لوازم آرایشی

 

تالک مرغوب و ریز آسیاب شده به دلیل خواص زیادش در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده معدنی باعث سایش پوست نمی‌شود، روغن‌های تولید شده توسط پوست را جذب می‌کند و در عین حال خاصیت مرطوب کنندگی دارد.

· کاربرد تالک در صنعت رنگ

 

رنگ‌ها باید سختی کمی داشته باشند تا عمرشان بیشتر و بهتر شود. صنعت رنگ از تالک سود می‌برد زیرا از آن به‌عنوان پرکننده و گسترش دهنده استفاده می‌کند.

·استفاده از تالک در صنعت کاغذ

 

کاغذ از خمیر فیبر آلی ساخته می‌شود. این خمیر از چوب، کهنه و سایر منابع آلی به دست می‌آید. تالک از جمله پرکننده‌هایی است که در خمیر کاغذ برای پر کردن فضا، روشن کردن رنگ، بهبود بافت و استحکام کاغذ استفاده می‌شود.

 

· استفاده از تالک در مصالح سقفی

 

مصالح باید در برابر آب و هوا مقاوم باشند تا بتوانند طول عمر بیشتری داشته باشند. از تالک برای جلوگیری از چسبندگی در سقف‌های رول استفاده می‌شود. پودر تالک سبز در تولید ایزوگام و آسفالت‌ها به‌عنوان تثبیت کننده استفاده می‌شود.

 

· خاصیت تالک به‌عنوان روان کننده

 

تالک خاصیت روان کنندگی و لغزندگی بسیار خوبی دارد. از این ماده به‌عنوان روان کننده خشک در صنایعی که ممکن است روان کننده‌های مایع سنتی مناسب نباشند (مانند ساخت محصولات پلاستیکی، کابل‌ها و تسمه نقاله) استفاده می‌شود.

 

· کاربرد تالک در تولید سرامیک

 

تالک در صنعت سرامیک برای بهبود خصوصیات پخت محصولات سرامیکی، افزایش خواص لعاب و کاهش انبساط حرارتی استفاده می‌شود.

کاربرد تالک افغانستان در تولیدات صنعتی

 

در فرآیندهای مختلف صنعتی می‌توان از تالک برای کاهش اصطکاک و بهبود عملکرد ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده کرد.

 

 کاربرد تالک در صنعت نفت و گاز

 

تالک در سیالات حفاری برای کنترل اتلاف سیال و بهبود روان‌کاری تجهیزات حفاری استفاده می‌شود.

 

برخی دیگر از کاربردهای صنعتی تالک سفید

 

  • تالک کاربردهای مختلفی دارد. به‌عنوان روان کننده برای سطوح با دمای بالا استفاده می‌شود. روان کننده‌های مبتنی بر روغن قادر به ادامه حیات در مناطق با دمای بالا نیستند.
  • یکی دیگر از کاربردهای عالی این ماده معدنی این است که در حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها استفاده می‌شود. تالک به این حشره‌کش‌ها اجازه می‌دهد تا روی برگ‌ها بنشینند.
  • صنعت لاستیک از تالک به‌عنوان اکستندر استفاده می‌کند در حالی که سایر صنایع از آن به‌عنوان پرکننده، جذب روغن، روان کننده و حامل استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

 

تالک یکی از مواد معدنی است که همه ما از آن آگاه هستیم و به‌عنوان پودر گچ، پودر سنگ تالک و پودر تالک در بازار وجود دارد. رنگ تالک بیشتر سفید یا مایل به سفید است و حالت صابونی و ملایمی دارد. ویژگی و کاربردهای پودر تالک بسیار گسترده است؛ به همین دلیل هم در صنایع مختلف مانند کشاورزی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، صابون، شوینده، کاغذ، لاستیک و صنایع رنگ استفاده می‌شود.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.